Mijn herinneringen aan Overschie en AGA gas (1958-72)

Vanaf 1958 t/m juni 1972 heb ik in Overschie Rotterdam gewoond. Op het terrein van de AGA aan de Overschieseweg. Mijn vader was daar bedrijfsleider. Ik heb daar veel zien veranderen, een Spaansepolder van weilland naar industriegebied, de bouw van de fly-overs in de snelweg bij Overschie, de snel opkomen vervuiling van het water in de Schie.

Maar ook de start van mijn scholing: kleuterschool (Pinkeltje), lagere school (Pieter van Asch) en middelbare school (Lijnbaan MULO, O.S.G Wolfert van Borselen HAVO).

Hier woonde ik dus:

In de bedrijfswoning, links eerste verdieping. Op de Schie lagen ook nog vele woonboten.
Aan de overkant van de Schie, de scheepswerf De Hoop, welke nog steeds bestaat trouwens. Op de linker foto is net een begin gemaakt met de aanleg van de dwarshelling; met deze helling konden schepen uit het water worden gehaald voor het onderhoud aan het onderwatergedeelte.
Rechts was de Tollensfabriek, deze produceerde verf.

Note:
Op een foto van de Tollens verffabriek staat is de acetyleen-vulhal ook nog te zien..

De bedrijfswoning, op de eerste verdieping.
Aan de achterkant uitzicht op de carbidkalkputten maar ook op de Spaansepolder, de van Nellefabriek en de (eerst de bouw en later de verlenging) van de Euromast.
De eerste jaren stonden er nog koeien in de weide en heb ik daar heb ik wel eens geholpen met melken.



Zicht op de Overschieseweg 23 en 25 (woonhuis met garages eronder) en de voorkant. Directiebezoek, dat is te zien aan de mooie auto’s.
Vooraan in het midden de opslag voor het bluszand. De foto is uit de 50-tiger jaren want de walnootboom staat nog niet bij de bak.
Op de foto’s hiervoor is te zien dat de struiken al veel groter zijn.

Wat later, enige foto’s met zicht op/vanaf de voorkant van het terrein en de boot voor het vervoer van de carbidkalk naar de afvalverwerker..

Bouw zuurstof vulhal

Aan de linker kant van het woonhuis. Toen wed er nog met houten heipalen gewerkt.
De aankomst en plaatsing van de opslagtank voor de vloeibare zuurstof.

In die tijd belangrijk want de bouw van de SHELL en BP Raffinade in het Europoort gebied was aanstaande.
Daar was veel laswerk en dus behoefte aan zuurstof en Acetylenen gas, waarvan AGA één van de hoofdproducenten in Nederland was.
Tijdens het hoogtepunt van de aanleg werd er ook zowel overdag als ‘s avonds doorgewerkt.

Het vervoer van de cylinders

De behoefte aan acetyleengas en zuurstof was zo groot dat er naast de aflevering per cylinder ook met bulk gewerkt is gaan worden.
Hier de toen in het straatbeeld bekende batterijwagens.
Hier bij de nieuwe zuurstof vulhal.
De cylinders zaten in een metalen frame. De pootjes konden worden uitgedraaid en de batterij bleef staan.
Later, toen er pneumatische kraantjes op de wagens beschikbaar kwamen, werden batterijen met 10 cylinders direct op de vrachtwagen gelegd.
Ook zijn er nog grote aanhangwagens geweest met meer cylinders erop.

Links


Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *